شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

فانوس رایانه

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

راینوسروس تری‌دی

راینوسروس تری‌دی‌ (به انگلیسی: Rhinoceros 3D) معروف به راینو از دسته نرم‌افزارهای طراحی صنعتی به کمک کامپیوتر CAID (مخفف عبارات Computer Aided Industrial Design) می‌باشد که توسط شرکت Robert McNeel & Associates در سال ۱۹۸۰ ایجاد شد. این نرم‌افزار برای مهندسان طراحی صنعتی، معماری، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، و همچنین طراحی بازی‌های رایانه‌ای کاربرد دارد. این نرم‌افزار قابلیت مدلسازی به شیوهٔ نربز (NURBS) را دارا می باشد

رقیب اصلی نرم‌افزار راینوسروس تری‌دی در بازار آلیاس می‌باشد.

معرفی کامل نرم افزار راینو، کاربردهایش و بهترین نسخه آن جهت یادگیری

به دنبال نرم افزارهای مدلسازی و طراحی جدید و خارق العاده هستید؟ جای مناسبی را انتخاب کرده اید. در این مقاله بصورت کامل شما را با نرم افزار قدرتمند راینو و کاربردهایش آشنا می کنیم. بعد از آن با نسخه های مختلف این برنامه آشنا می شوید و به شما خواهیم گفت که اگر قصد یادگیری راینو را دارید، کدام نسخه بهترین نسخه خواهد بود؟

راینو به راحتی شما را یک سر وگردن بالاتر از رقبا قرار می دهد. یادگیری اش را همین الان با یک بسته آموزشی معتبر شروع کنید و در سه ماه به آن مسلط شوید!

معرفی اجمالی+تاریخچه راینو

  • امکان فرم‌ پردازی و مدل‌سازی فرم‌های آزاد سه‌بعدی
  • دقت فوق‌العاده؛ طراحی، نمونه‌سازی، مهندسی، تحلیل، مستندسازی و ساخت هرچیزی در اندازه‌ای
  • ویرایش و تغییر نامحدود؛
  • نقشه‌کشی دوبعدی و تصویرسازی؛
  • سازگاری و هماهنگی با نرم‌افزارها و سخت‌افزارها؛ راینو از تمام فرمت‌های دوبعدی و سه بعدی رایج پشتیبانی می‌کند و امکان تبادل فایل با تمام نرم‌افزارهای مدلسازی (از جمله Solidworks, Catia, 3DsMax, Sketchup و…) را به شما می‌دهد. همچنین برای نمونه‌سازی سریع (Rapid Prototyping)، راینو با سخت‌افزارهای موجود نیز به خوبی هماهنگ است و سرعت بالایی دارد.
طراحی ابزار و قطعات با راینو

طراحی ابزار و قطعات با راینو


<** ادامه مطلب... **>


کاربردهای راینو

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بخواهید طرحی را که در ذهن یا بر روی کاغذ دارید، به شکل کامپیوتری در آورده، روی جزئیات آن کار کنید و آن را تکمیل و به واقعیت تبدیل کنید. نرم افزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند که راینو تری دی یکی از آنهاست.

راینوسروس تری دی (Rhinoceros 3d) کاربردهای متنوعی دارد. ما نرم افزارهایی مثل تری دی مکس، اسکچاپ و … را می شناسیم. با آنها انیمیشن می سازیم، احجام را سه بعدی می کنیم، تصاویری جذاب خلق می کنیم و… پس راینو چه تفاوتی دارد؟

طراحی معماری با راینو

طراحی معماری با راینو

تفاوت اصلی نرم افزار راینو (در واقع باید گفت برتری اش) نسبت به سایر نرم افزارهای سه بعدی سازی در این است که: این نرم افزار بر پایه خطوط نربز (Nurbs) تولید هندسه می کند. خطوط نربز چون تعریف ریاضی دارند دقیق تر از نرم افزار های بر پایه ی مش مثل مکس ، اسکچ آپ، اتوکد و غیره عمل می کنند. تعریف هندسه با خطوط ریاضی باعث شده است که راینو در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی جلوتر از دیگر نرم افزار های مدل ساز باشد. از دیگر مزیت این نرم افزار مدل سازی پوسته های پیچیده با دستورات ساده است. پس این نرم افزار سرعت مدل سازی را هم افزایش می دهد.

برای یادگیری راینو نیازی به کلاس یا آموزش های دانلودی غیر استاندارد ندارید. با روزانه دو ساعت تمرین می توانید در سه ماه به سطح متوسط برسید. کافی است از نرم افزارهایآموزشی اصولی استفاده کنید. این نرم افزار آموزش راینو را حتما ببینید.

بنابراین با راینو می توانید:

  • ایده ای را تکمیل کنید
  • احجام را سه بعدی کنید
  • فرم های پیچیده را خیلی راحت تولید کنید
  • انیمیشن بسازید و امکانات دیگر شامل:
  • طراحی طلا و جواهرات (Jewelry Design)
  • دکوراسیون داخلی (Interior Design)
  • طراحی معماری (Architecture Design)
  • طراحی خودرو (Vehicle Styling Design)
  • طراحی صنعتی (Industrial Design)
  • طراحی دریایی (Marine Design)
  • طراحی مبلمان (Furniture Design)
  • طراحی فیلم و سریال (Film and Set Design)
  • طراحی هواپیما (Aircraft Design)
  • طراحی موجودات (Creatures Design)
  • طراحی صورت و شخصیت (Figures Design)
  • طراحی کارتون و کاریکاتور (Cartoons Design)
طراحی جواهرآلات با راینو

طراحی جواهرآلات با راینو

پس این برنامه عمدتا برای رشته های مهندسی معماری، عمران، طراحی صنعتی، مکانیک و طراحی بازی های کامپیوتری و انیمیشن کاربرد دارد.

معرفی نسخه های مختلف راینو

نسخه های مختلف راینو از سال ۲۰۰۷ به این سمت، تقریبا همه کارهای مشابهی انجام می دهند و با تغییراتی اندک بروز می شوند. اما تجربه چندین ساله بنده و یک سرچ اینترنتی در وب سایت های داخلی و خارجی به شما می گوید که بهترین نسخه برنامه راینو، نسخه ۵ آن است.

نسخه ۵ که بعد از نسخه راینو ۲ (۲۰۰۱) و نسخه ۳ (۲۰۰۲) و ۴ (۲۰۰۷) در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است کامل ترین نسخه بوده و برای هر دو سیستم عامل ویندوز و مک منتشر شده است.

نکته مهم: این نرم افزار را دانلود نکنید! نسخه های دانلودی این نرم افزار عمدتا بصورت ناقص و فاقد پلاگین های درونی هستند و بعضی از کارکردهای مهم آن را ندارند. خیلی راحت یک دی وی دی اورجینال آن را سفارش دهید.

در سریع آسان این نرم افزار را برای همه رشته ها بصورتی راحت به شما آموزش می دهیم.


spss چیست، کاربردهای آن کدامند وجدیدترین نسخه آن کدام است؟ (معرفی کامل)

حتما شما هم مثل من جملاتی مثل انجام پایان نامه با SPSS یا انجام مقاله، یا تهیه پرسشنامه و کار آماری و … را در سرتاسر اینترنت زیاد شنیده اید. بله در این پست قصد داریم ببینیم اصلا اس پی اس اس چیست، بطور خلاصه و مقید به شما بگوییم چه کاربردهایی دارد و بهترین نسخه های (ورژن) آن را باهم مرور کنیم.

کلیات اس پی اس اس

اگر به تازگی اسم این نرم افزار را شنیده اید یا کنجکاو هستید ببینید اس پی اس اس چیست جای درستی را انتخاب کرده اید.

اس پی اس اس یا SPSS که مخفف “Statistical Package for the Social Sciences” یا همان ” بستهٔ آماری برای علوم اجتماعی” هست بطور خلاصه یک برنامه یا نرم افزار ویندوز است که اطلاعات مختلف (مثلا اطلاعات یک پرسشنامه) را دریافت می کند، تحلیل می کند و جدول و نمودار برای آنها تهیه می کند.

نمونه نمودار تهیه شده با اس پی اس اس

نمونه نمودار تهیه شده با اس پی اس اس


آنگونه که در ویکی پدیای فارسی می خوانیم: نخستین نسخهٔ این نرم‌افزار در سال ۱۹۶۸ پس از تأسیس «نرمن نی» منتشر شد، که سپس به یک کارشناس ارشد علوم سیاسی در در دانشگاه استانفورد، و اکنون استاد محقق در دانشکدهٔ علوم سیاسی دانشگاه استانفورد و استاد بازنشستهٔ علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو بوده‌ است.

کمپانی سازنده ی این نرم افزار در ۲۸ جولای ۲۰۰۹ توسط شرکت IBM خریداری شد و شرکت IBM نام جدید PASW را بر آن نهاد که مخفف Predictive Analytics SoftWare بود. به شکلی عجیب اما دوباره در نسخه ۱۹ شرکت IBM تصمیم گرفت نام SPSS Statistics را برای ان انتخاب کند.

اس پی اس اس به سه مرحله کلی تقسیم می شود:

  • وارد کردن اطلاعات به نرم افزار
  • انتخاب نوع تحلیل
  • گرفتن خروجی

کاربرد ها و انواع spss

اولین کاربرد این نرم افزار که کاملا مشخص است. دانشجویان یا محققان مختلف، از این نرم افزار استفاده می کنند تا اطلاعات پرسشنامه هایی که تهیه می کنند را برای آنها تحلیل و بصورت نمودار و جدول ارائه کند. در واقع اس پی اس اس از جملهٔ نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود.

تصویری از محیط نرم افزار

تصویری از محیط نرم افزار

مثلا قرار است تحقیقی در مورد میزان رضایت زنان از وضعیت نورپردازی شهر انجام دهید. ۵۰ تا پرسشنامه از زنان تهیه می کنید، با سوالاتی که همه معیارهای استاندارد بودن یک پرسشنامه را دارند (پایایی و روایی)، بعد اطلاعات را وارد اس پی اس اس می کنید، در مرحله تحلیل به شما می گوید که اطلاعات پرسشنامه تان چه چیزی را نشان می دهد (رضایت نسبی، عدم رضایت و …) و بعد هم برای اینکه در قالب مقاله یا برای بقیه دانشجویان به زبان ساده توضیح دهید، آن را به شکل نمودار یا جدول در می آورید.

نکته مهم: اس پی اس اس را از طریق نرم افزارهای آموزشی و بصورت کاملا اصولی (نه وب سایت های آموزشی یا کلاس های بی کیفیت) یاد بگیرید. یادگیری آن حساس است

به طور کلی این نرم افزار کاربردهای زیر را دارد:

  • تهیه خلاصه‌های آماری مانند گراف‌ها، جداول‌، آماره‌ها و …
  • انواع توابع ریاضی مانند قدر مطلق، تابع علامت، لگاریتم، توابع مثلثاتی و …
  • تهیه انواع جداول سفارشی مانند جداول فراوانی، فراوانی تجمعی، درصد فراوانی و …
  • انواع توزیع‌های آماری شامل توزیع‌های گسسته و پیوسته
  • تهیه انواع طرح‌های آماری
  • انجام آنالیز واریانس یکطرفه، دوطرفه، چندطرفه و آنالیز کوواریانس
  • تکنیک‌های تجزیه و تحلیل سری‌های زمانی
  • ایجاد داده‌های تصادفی و پیوسته
  • محاسبه انواع آماره‌های توصیفی
  • انواع آزمون‌های مرتبط با مقایسه میانگین بین دو یا چند جامعه مستقل و وابسته
  • قابلیت مبادله اطلاعات با نرم‌افزارهای دیگر
  • پردازش انواع مختلف رگرسیون

معرفی آخرین ورژن ها و بهترین ورژن اس پی اس اس

شرکت آی بی ام تقریبا هر ساله یا هر دوسال یک بار اقدام به انتشار یک نسخه جدید از اس پی اس اس می کند. نکته مشترک در اکثر نسخه ها این است که با جدیدتر شدن ورژن، نرم افزار قابلیت های جدیدی پیدا می کند اما سنگین تر می شود.

تمام ورژن های اس پی اس اس همان کار اصلی را انجام می دهند با تفاوت های جزئی و نه چندان ملموس که در هر نسخه جدید اضافه می شود.

تجربه چندین ساله بنده به همراه چند جستجوی ساده در وب سایت های خارجی به شما می گوید که در حال حاضر بهترین ورژن اس پی اس اس همان نسخه ۱۹ است.

در حال حاضر جدیدترین ورژن اس پی اس اس همان نسخه ۲۰۱۷ یا spss 24 است که از جمله امکانات اضافه شده به آن، هوشمندتر شدن در زمینه ایمپورت یا وارد کردن اطلاعات اولیه به نرم افزار است.

تجاربم در آموزش اس پی اس اس را در وبسایت برای شما به اشتراک می گذارم. ضمنا اگر می خواهید اس پی اس اس را در عرض یک ماه مسلط شوید، این نرم افزار آموزشی را ببینید.

آموزش کامل نوشتن فرمول ها در نرم افزار اکسل ۲۰۱۰-۲۰۱۶ (تصویری)

مقدمه

یکی از قدرتمندترین قابلیت ها در نرم افزار اکسل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ ، قابلیت محاسبه‌ اطلاعات عملی با استفاده از فرمول می باشد. همانند یک ماشین حساب، اکسل می‌تواند افزودن، کم کردن، ضرب کردن و یا تقسیم را انجام دهد. در این درس، نشان داده شد که می‌توانیم از منابع خانه برای ایجاد یک فرمول ساده استفاده نماییم.

معانی کلمات موجود در تصاویر:

Addition جمع

subtraction تفریق

multiplication ضرب

division تقسیم

june budget بودجه ماه ژوئن

paper suply inventory papers کاغذهای ذخیره موجود در انبار

total budget مبلغ کل بودجه

اپراتورهای ریاضیاتی

اکسل از اپراتورهای استاندارد بر روی فرمول‌ها استفاده می‌نماید که از آنجمله می توان به علامت + برای جمع، علامت – برای تفریق، ستاره برای ضرب، / برای تقسیم و کارت برای نماها استفاده نمود.


قبل از شروع این آموزش بهتر است که با نحوه کار با سلول ها بطور کامل در اکسل آشنا شوید. و حتی قبل از آن نحوه راه اندازی و شروع به کار با نرم افزار اکسل!

توضیحات اپراتورهای ریاضیاتی

Illustration of mathematical operators

تمامی فرمول‌های اکسل باید با یک علامت مساوی شروع شود. دلیل اینست که سلول شامل یا برابر با فرمول بوده و مقدار آن محاسبه می گردد.

درک و شناخت منابع سلول

می‌توانید فرمول‌های ساده را در اکسل به‌صورت دستی ایجاد نمایید (برای مثال =۲+۲ یا =۵۵) که در اغلب شرایط می‌توانید از آدرس خانه برای ایجاد فرمول استفاده نمایید. این مورد تحت عنوان ایجاد یک مرجع خانه خوانده می‌شود. با استفاده از منابع سلولی می توان تصمیم گرفت که فرمول شما اغلب دقیق است زیرا می‌توانید مقدار سلول های مرجع را بدون بازنویسی فرمول تغییر دهید.

Screenshot of Excel 2013

مطابق تصویر، فرمول در خانه (سلول) A3، به جمع A1 و A2 بر می گردد این فرمول حاصل جمع A1 و A2 را محاسبه کرده و مجموع را نشان میدهد زمانیکه مقدار A1 یا A2 تغییر کند، فرمول خودبخود محاسبات را دوباره انجام می دهد و عدد نهایی را عوض می کند

با ترکیب اپراتور ریاضیاتی با منابع سلول می‌توانید محدوده‌ای از فرمول‌های ساده را در اکسل ایجاد نمایید. همچنین فرمول‌ها می توانند شامل ترکیبی از منابع سلولی و اعداد همانند مثال زیر باشند:

توضیح فرمول ساده

Illustration of simple formulas

برای ایجاد یک فرمول: در مثال زیر، از یک فرمول ساده و مرجع خانه برای محاسبه بودجه استفاده می‌نماییم.

خانه‌ای را انتخاب نمایید که شامل فرمول باشد. در این مثال، خانه B3 را انتخاب می‌نماییم.

Screenshot of Excel 2013

علامت مساوی را قرار دهید. به این مسئله توجه نمایید که چگونه در هر دوی خانه و نوار فرمول مشاهده می‌شود.

Screenshot of Excel 2013

فرمول هم در سلول و هم در نوار فرمول ظاهر می شود

آدرس خانه خانه‌ای که قصد اجرای آن درخواست فرمول را دارید تایپ نمایید: خانه B1 در این مثال. یک حاشیه آبی حول خانه مرجع مشاهده می‌شود.

Screenshot of Excel 2013

اپراتور ریاضی که قصد استفاده از آن را دارید تایپ کنید: در این مثال علامت + را تایپ می‌نماییم.

آدرس خانه خانه‌ای که قصد ارجاع به آن در ادامه فرمول را دارید تایپ کنید: خانه B2 در این مثال. یک مرز قرمز حول خانه مرجع نشان داده شده است.

Screenshot of Excel 2013

اینتر را بر روی صفحه کلید فشار دهید. فرمول محاسبه خواهد شد و مقادیر در خانه نشان داده شده‌اند.

Screenshot of Excel 2013

در صورتی که نتیجه بگیرید که فرمول برای نمایش در یک خانه بیش از حد بزرگ باشد به عنوان علامت پوند به‌جای مقدار نشان داده می‌شود. این مورد بدین معناست که ستون به قدر کافی عریض نیست تا نشان دهنده محتوای سلول باشد. افزایش ساده عرض ستون می‌تواند محتوای سلول را نشان دهد.

اصلاح مقادیر با منابع سلول

مزیت اصلی منابع سلول اینست که به شما اجازه می دهد تا این داده ها را در ورق کامپیوتری بدون نیاز به بازسازی فرمول به‌روزرسانی کنید. در مثال زیر، سلول B1 را از ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار اصلاح نموده‌ایم. فرمول در B3 به طور اتوماتیک مقادیر جدید را در سلول B3 محاسبه نموده و نمایش می دهد.

Screenshot of Excel 2013

بالا سمت راست: مقدار تغییر داده شده ی سلول B1، از ۱۲۰۰ دلار به ۱۸۰۰ دلار پایین: سلول B3، مقدار جدیدی را محاسبه و نمایش می دهد چون این سلول حاصل جمع B1 و B2 می باشد

اکسل همیشه نمی‌گوید که چرا فرمول شامل خطاست و به این ترتیب باید تمامی فرمول‌های خود را بررسی نمایید. برای فراگیری چگونگی انجام این مورد می‌توانید درس فرمول یا بررسی مصاحبه را از فرمول اکسل فرا بگیرید.

برای ایجاد فرمول با استفاده از روش پوینت‌ اند کلیک

به‌علاوه تایپ کردن آدرس سلول به‌صورت دستی می‌توانید بر روی سلول هایی که قصد احتساب آن ها در فرمول را دارید پوینت و کلیک نمایید. این روش می‌تواند سبب صرفه‌جویی زمان و تلاش هنگام ایجاد فرمول گردد. در مثال زیر، فرمولی را ایجاد نموده‌ایم تا بتوانیم هزینه رده‌بندی کادرهای گوناگون نقره ابزار پلاستیکی را محاسبه نماییم.

انتخاب خانه‌ای که شامل فرمل باشد: در این مثال خانه D3 را انتخاب می‌نماییم. علامت = را تایپ کنید.

Screenshot of Excel 2013

خانه‌ای که قصد ارجاع آن را دارید را اول فرمول قرار دهید. خانه B3 در این مثال قرار می گیرد. آدرس خانه در فرمول مشاهده می گردد و یک خط آبی نقطه چین حول خانه مرجع نشان داده شده است.

Screenshot of Excel 2013

اپراتور ریاضیاتی که قصد استفاده از آن را دارید تایپ کنید. در این مثال علامت × را تایپ می‌نماییم.

خانه‌ای که قصد ارجاع آن را در ادامه سلول دارید انتخاب نمایید: خانه C3 در این مثال. آدرس خانه در فرمول نشان داده شده و خط قرمز نقطه‌چین در اطراف خانه مرجع نشان داده شده است.

Screenshot of Excel 2013

بر روی اینتر بر روی صفحه کلید فشار دهید. فرمول محاسبه می گردد و مقدار در خانه نشان داده می‌شود.

Screenshot of Excel 2013

همچنین این فرمول می‌تواند به خانه های مجاور با فیل هندل کپی شود که می‌تواند سبب صرفه جویی زمان و تلاش زیاد در شرایطی شود که نیازمند انجام محاسبه های مشابه در چندین مورد و در یک صفحه کاری باشید. دروس خود را در زمینه منابع خانه نسبی و مطلق برای فراگیری مطالب بیشتر مرور می‌نماییم.

Screenshot of Excel 2013

روی قسمت + که روی تصویر مشخص شده کلیک کرده، نگه دارید و بکشید تا همان فانکشن یا فرمول به سلول دلخواه کپی یا تنظیم شود

برای ویرایش یک فرمول: برخی مواقع ممکن است هدف شما اصلاح یک فرمول موجود باشد. در مثال زیر، یک آدرس خانه غلط را در فرمول وارد می‌نماییم و به این ترتیب نیازمند تصحیح آن خواهیم بود. خانه‌ای شامل فرمول که قصد ویرایش آن را دارید انتخاب نمایید. برای مثال، خانه B3 را انتخاب نموده‌ایم.

Screenshot of Excel 2013

بر روی نوار فرمول و ویرایش فرمول کلیک نمایید. می‌توانید بر روی خانه دو مرتبه کلیک نمایید تا مرور و ویرایش فرمول به‌صورت مستقیم با سلول امکان‌پذیر گردد.

Screenshot of Excel 2013

همانگونه که روی تصویر توضیح داده شده، برای ویرایش یک فرمول، روی سلول انتخابی کلیک کنید، یا روی نوار فرمول

یک قسمت مرزی اطراف خانه مرجع مشاهده می‌شود. برای مثال می‌توانیم دومین قسمت فرمول را برای ارجاع خانه B2 به‌جای خانه C2 تغییر دهیم.

Screenshot of Excel 2013

هنگامی که فعالیت پایان یافت، بر روی اینتر در صفحه کلید فشار وارد نموده و یا چک مارک را در نوار فرمول کلیک نمایید.

Screenshot of Excel 2013

فرمول به‌روزرسانی می‌شود و مقدار جدید در خانه نشان داده می‌شود.

Screenshot of Excel 2013

در صورتی که بیشترین نقاط را تغییر دهید می‌توانید بر روی کلید ESC بر روی صفحه کلید فشار دهید تا از ایجاد تغییرات تصادفی در فرمول جلوگیری شود.

برای نشان دادن تمامی فرمول‌ها در صفحه کامپیوتری می‌توانید کلید کنترل را نگاه داشته و آن را فشار دهید. کلید گریب اکسنت معمولاً در حاشیه بالا و سمت چپ صفحه کلید واقع شده است. می‌توانید مجدداً کنترل پلاست را برای بازگشت به تصویر نرمال فشار دهید.

نکته مهم! با این پکیج فوق العاده، نرم افزار اکسل ۲۰۱۶ را بصورت حرفه ای و در کمتر از ۱ ماه یاد بگیرید! (بدون نیاز به کلاس)

تمرین

  • یک ورق اکسل موجود را باز کنید. در صورتی که علاقه‌مند باشید، می‌توانید از دفتر تمرین استفاده نمایید.
  • یک فرمول به‌علاوه ساده را با استفاده از منابع سلول ایجاد نمایید. در صورتی که از مثال استفاده می‌نمایید، فرمول را در خانه B4 برای محاسبه کل بودجه قرار دهید.
  • این مقدار در فرمول امتحان کنید. در صورتی که از یک مثال استفاده می‌نمایید، مقدار خانه B2 را به ۲۰۰۰ دلار تبدیل نمایید. به این مسئله توجه نمایید که چگونه فرمول در خانه B4 مجدداً می‌تواند مقدار کل را محاسبه نماید.
  • تلاش نمایید که از یک روش پوینت‌اند کلیک برای ایجاد یک فرمول استفاده کنید. در صورتی که از یک مثال استفاده می‌نمایید، فرمول را در سلول G5 ایجاد نمایید که هزینه دستمال سفره را در مقادیر مورد نیاز برای محاسبه کل هزینه ضرب می‌نماید.
  • فرمول را با استفاده از نوار فرمول ویرایش کنید. در صورتی که از یک مثال استفاده می‌نمایید، فرمول را در خانه B9 اصلاح نمایید تا سبب تغییر علامت تقسیم به علامت منها گردد.

اگر سوالی در این زمینه دارید با سریع آسان در بخش نظرات مطرح کنید تا در حد امکان به آن پاسخ دهیم.

آموزش کامل نحوه ارائه و کار با اسلایدها در پاورپوینت ۲۰۱۰-۲۰۱۶ (تصویری)

در این مقاله به شما نحوه ارائه و کار با اسلایدها و انجام اسلایدشو را بصورت حرفه ای و کامل آموزش می دهیم. در این آموزش تصویری خواهید دید که چگونه یک پاورپوینت را برای ارائه آماده کنید، ابزارهای ارائه را خواهید شناخت و … همانگونه که می دانید آشنایی با نرم افزار پاورپوینت ۲۰۱۰-۲۰۱۶ بخشی از آزمون icdl می باشد.

نرم افزار پاورپوینت چندین مورد از ابزار و ویژگی های گوناگون را برای شما فراهم می سازد تا بتواند به شما کمک کند تا ارائه مناسب، مشارکتی و حرفه‌ای داشته باشید.

ارائه یک اسلاید شو

پیش از اینکه بتوانید اسلاید شوی خود را نشان دهید، نیازمند تفکر در رابطه با نوع تجهیزات در دسترس برای ارائه خواهید بود. بسیاری از ارائه دهندگان از پروژکتورها در طول ارائه استفاده می کنند و به این ترتیب، ممکن است هدف شما استفاده از این مورد باشد. این مورد به شما اجازه می دهید تا بتوانید اسلایدها را در یک مانیتور هنگامی که آن ها را برای مخاطب بر روی صفحه نمایشی دیگر نشان می دهید کنترل و بررسی نماید.


برای شروع یک اسلاید شو:

بر روی عبارت استارت از شروع بر روی جعبه ابزار کوئیک اکسس یا دسترسی سریع کلیک نموده و یا کلید F5 را در بالای صفحه کلید فشار دهید. ارائه در حالت صفحه نمایش کامل ظاهر می گردد. Screenshot of PowerPoint 2013

همچنین می توانید بر روی دستور پلی اسلاید شو در پایین دریچه پاورپوینت کلیک کنید تا تصویری از اسلاید موجود ارائه گردد. Screenshot of PowerPoint 2013

بر روی تب اسلاید شو بر روی روبان کلیک نمایید تا به گزینه های بیشتری دسترسی داشته باشید. از این جا به بعد، می توانید ارائه را از اسلاید موجود آغاز نموده و به گزینه های ارائه پیشرفته دسترسی پیداکنید. Screenshot of PowerPoint 2013

برای پیشبرد و برگشت اسلایدها – می توانید با کلیک کردن بر روی ماوس و یا فشار دادن بر روی اسپیس بار بر روی صفحه کلید به اسلاید بعدی وارد شوید. در مقابل، می توانید از کلیدهای موجود بر روی صفحه کلید خود استفاده کنید تا در هنگام ارائه جلو و عقب بروید.

همچنین می توانید ماوس خود را بر روی پایین و سمت چپ حرکت داده و بر روی پیکان ها کلیک کنید تا حرکت رو به جلوی برگشتی انجام پذیرد.

Screenshot of PowerPoint 2013

برای توقف نمایش اسلاید: می توانید از حالت غیرقابل کلیک کردن بر روی گزینه C بر روی صفحه کلید خارج شوید. در مقابل می توانید بر روی دکمه گزینه اسلاید شو در پایین سمت چپ کلیک نموده و اند شو را انتخاب نمایید. همچنین ارائه می تواند پس از آخرین اسلاید پایان یابد. می توانید بر روی ماوس کلیک کنید و یا اسپیس بار را فشار دهید و مجدداً به حالت نرمال بازگردید.

ابزار و ویژگی های ارائه

پاورپوینت می تواند ابزار راحتی را در اختیار شما قرار داد تا اسلاید شوی خود را نمایش دهید. برای مثال، می توانید اشاره‌گر ماوس را به یک خودکار و یا هایلایت کننده تبدیل نمایید تا توجه به آیتم های موجود در اسلایدهای شما مبذول گردد. به علاوه، می توانید حول اسلایدها در هنگام ارائه بچرخید و یا به برنامه های دیگر از تسک بار، در صورت نیاز وارد شوید.

برای دستیابی به ابزار طراحی

اشاره‌گر ماوس می تواند به عنوان یک خودکار و یا هایلایت کننده برای جلب توجه و اعتماد در اسلاید مورد استفاده قرار گیرد.

ابزار خودکار را انتخاب نموده و آن را در حاشیه پایین و سمت چپ قرار دهید.

خودکار یا هایلات کننده را بر مبنای اولویت های خود انتخاب نمایید.

کلیک نموده و ماوس را برای نشان دار کردن اسلایدهای خود حرکت دهید. همچنین می توانید کنترل + P را بر روی صفحه کلید فشار دهید تا بتوانید به ابزار خودکار هنگام ارائه اسلاید شو دسترسی داشته باشید. Screenshot of PowerPoint 2013

همچنین می توانید از ویژگی اشاره‌گر لیزری برای بذل توجه به قسمت های مشخص اسلاید استفاده نمایید. بر خلاف خودکار و هایلات کننده، اشاره‌گر لیزری نمی‌تواند نشانه ها را بر روی اسلایدهای شما بر جای بگذارد. برای استفاده از اشاره‌گر لیزری، آن را از ابزار خودکار انتخاب نموده و یا کلید کنترل را فشار داده و نگه دارید و در همین حال دکمه سمت چپ ماوس را فشار دهید.

Screenshot of PowerPoint 2013

برای پاک کردن نشانه های جوهر

دکمه ابزار خودکار را در حاشیه پایین و سمت چپ قرار داده و انتخاب نمایید.

نکته مهم: یادگیری حرفه ای پاورپوینت نیاز به فیلم های آموزشی حرفه ای دارد، با کمک این بسته های آموزش پاورپوینت، آن را در کمتر از ۱ هفته بصورت حرفه ای مسلط شوید!

پاک کن را برای پاک کردن نشانه های جوهر انتخاب نمایید و یا پاک کردن تمامی جوهر را بر روی اسلاید انتخاب نمایید تا تمامی نشانه ها پاک شوند. هنگامی که یک اسلاید شو را پایان دادید، می توانید هشدارهای مرتبط با جوهر را حفظ نموده و یا حذف کنید که در طول ارائه مطرح شده است. در صورتی که نشانه های جوهر را حفظ نمایید، به عنوان اشیائی بر روی اسلاید در تصویر نرمال مشاهده می گردند.

Screenshot of PowerPoint 2013

برای خروج به اسلاید مجاور:

می توانید در صورت نیاز به اسلایدهای Screenshot of PowerPoint 2013 خارج از دستور وارد شوید.

دکمه مشاهده تمامی اسلایدها را در پایین حاشیه سمت چپ انتخاب نمایید. Screenshot of PowerPoint 2013

نسخه های کوچک هر کدام از اسلایدها مشخص می گردند. اسلایدهایی که قصد ورود به آن ها را دارید را انتخاب نمایید.

Screenshot of PowerPoint 2013

اسلاید انتخابی مشاهده می گردد.

برای نشان دادن تسک بار: برخی مواقع نیازمند دسترسی به اینترنت و یا فایل ها و برنامه های دیگری در کامپیوتر در طول ارائه هستید. پاور پوینت به شما اجازه می دهد تا بتوانید به تسک بار ارائه وارد گردید.

دکمه گزینه های اسلایدها در حاشیه پایین و سمت چپ را انتخاب نمایید.

اسکرین را انتخاب نموده و در ادامه بر روی شو تسک بار کلیک کنید.

تسک بار مشاهده می گردد.

Screenshot of PowerPoint 2013

برنامه‌ای را انتخاب نمایید که قصد باز کردن آن را دارید که از آنجمله می توان به یک وب بروزر اشاره کرد. بر روی آیکون پاور پوینت کلیک نمایید تا بتوانید به ارائه وارد شوید.

این مطلب مهم را ازدست ندهید! ۵ تا از بهترین تکنیک های افکت و انیمیشن دهی در پاورپوینت ۲۰۱۶ (فیلم)

Screenshot of PowerPoint 2013

گزینه های اسلاید

همچنین می توانید به هر کدام از آیتم های منوی بالا با کلیک کردن در هر کدام از قسمت ها بر روی صفحه نمایش در اسلاید شو وارد شوید.

Screenshot of PowerPoint 2013

در صورتی که ارائه اسلاید شو با یک صفحه نمایش دوم همانند پروژکتور انجام شود، می توان از تصویر پرزنتر استفاده نمود. تصویر پرزنتر، برای شما قابلیت دسترسی به تعداد مشخصی از کنترل ها را بر روی صفحه نمایش فراهم می سازد که مخاطب آن ها را مشاهده نمی‌کند و به شما اجازه می دهد تا به سادگی اسلاید نوید را رفرنس دهید و اسلایدهای بعدی را مرور نمایید و مسائلی از این دست.

برای دسترسی به تصویر پرزنتر: اسلاید شوی خود را آن گونه که به طور معمول انجام می شود شروع کنید و در ادامه بر روی دکمه گزینه های اسلاید کلیک نموده و تصویر پرزنتر را انتخاب کنید. در مقابل، می توانید آلت+F5 را بر روی صفحه کلید خود فشار دهید تا اسلاید شو در تصویر پرزنتر آغاز شود.

Screenshot of PowerPoint 2013

بر روی دکمه ها در قسمت زیر فشار دهید تا بتوانید مطالب بیشتری را در رابطه با استفاده از تصویر پرزنتر فرا بگیرید.

labeled graphic

گزینه های تنظیم نمایش اسلاید گرافیکی مشخص

پاورپوینت، گزینه های متفاوتی برای تنظیم و اجرای یک اسلاید شو دارد. برای مثال، می توانید یک تصویر مشخص را انتخاب نمایید که در یک کیوسک نمایش داده شده و از اسلاید شو بخواهید که با لوپ کردن ممتد تکرار کند.

برای دسترسی به گزینه های تنظیم اسلاید شو: تب اسلاید شو را انتخاب نموده، در ادامه بر روی دستور تنظیم اسلاید شو کلیک نمایید.

Screenshot of PowerPoint 2013

کادر نمایش تنظیم مشاهده می شود. از اینجا به بعد، می توانید گزینه های مطلوب را برای ارائه انتخاب نمایید.

بر روی دکمه ها در قسمت زیر کلیک کنید تا بتوانید مطالبی را در رابطه با گزینه های انتخاب برای تنظیم و اجرای اسلاید شو فرا بگیرید.

مطلب مهم: آموزش گام به گام ساخت اسلاید در پاورپوینت بصورت تصویری

labeled graphic

گرافیک لیبل خورده:

برای جابجایی اتوماتیک اسلایدها، نیازمند تنظیم زمانبندی اسلاید بر روی تب گزار خواهید بود. دروس ارائه شده را در کاربرد گزار برای فراگیری چگونگی مطالعه نمایید.

Screenshot of PowerPoint 2013

آموزش نکات پایه ای و مهم سیمولینک در نرم افزار متلب (تصویری)

همان طور که همه ما می دانیم، سیمولینک یک ابزار شبیه سازی موجود در نرم افزار MATLAB است که کاربردهای عمومی و فراوانی دارد. در این پست تمام نکات پایه ای و کاملا مهم که برای یادگیری سیمیولینک نیاز دارید را بصورت تصویری به شما آموزش می دهیم. این آموزش برگرفته از وب سایت رسمی دانشگاه میشیگان آمریکا می باشد.

پس سیمولینک یک توسعه گرافیکی مطلب است که به مدلسازی و شبیه سازی سیستم ها کمک می کند. یکی از مزایای اصلی سیمولینک توانایی مدلسازی یک سیستم غیر خطی است که تابع انتقال نمی تواند آن را انجام دهد. یکی دیگر از مزیت ها توانایی در نظر گرفتن شرایط اولیه است. وقتی تابع انتقال ساخته شود، شرایط اولیه صفر در نظر گرفته می شود.

لیست مطالب:

  • راه اندازی سیمولینک
  • فایل های مدل
  • عناصر اصلی
  • مثال ساده
  • شبیه سازی های در حال اجرا
  • سیستم های سازنده

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_StartingSimulink_SimulinkLibraryBrowser.png


در سیمولینک سیستم ها به صورت نمودارهای کلی روی صفحه نمایش کشیده می شوند . بسیاری عناصر نمودارهای کلی در دسترس هستند مواردی مثل توابع انتقالی، نقاط جمع بندی، و …. همچنین ابزارهای ورودی و خروجی مجازی مثل ژنراتور ها اسیلوسکپ ها . سیمولینک با MATLAB تلفیق می شود و داده ها می توانند بین برنامه ها به راحتی انتقال پیدا کند در این برنامه های آموزشی ما سیمولینک را برای مثال هایی از برنامه آموزشی MATLAB تا مدلسازی سیستم تلفیق می شود و داده ها می توانند بین برنامه ها به راحتی انتقال پیدا کنند. در این برنامه های آموزشی ما سیمولینک را برای مثال هایی از برنامه آموزشی MATLAB تا مدلسازی سیستم ها ، ساخت کنترل کننده ها به کار می بریم و همچنین شبیه سازی سیستم ها ، سیمولینک روی یونیکس ، مکینتاش و محیط های ویندوز حمایت می شود و در نسخه ی دانش آموزی MATLAB روی کامپیوتر های شخصی گنجانده می شود.

ایده ی پشت این برنامه های آموزشی این است که می توانید آنها را در یک پنجره ببینید در حالیکه سیمولینک اجرایی در یک پنجره دیگر است . فایل های مدلسازی سیستم می توانند از برنامه های آموزشی دانلود شوند و در سیمولینک باز شوند . شما این سیستم را اصلاح خواهید کرد و توسعه خواهید داد در حالیکه یاد گیری سیمولیک برای مدلسازی، کنترل و شبیه سازی سیستم استفاده می شود.ویندوز ها، آیکون ها ومنوهای آموزشی را برای ویندوز های واقعی سیمولینک ترکیب نکنید . اکثر تصاویر در این برنامه های آموزشی زنده نیستند. آنها فقط آنچه شما باید در ویندوز های سیمولینک خودتان ببینید را نشان می دهند.

همه ی عملکرد های سیمولینک باید در ویندوز های سیمولینک خودتان انجام شوند .

شروع به کار سیمولینک

سیمولینک از دستور MATLAB آغاز می شود یعنی باید دستور زیر را وارد کرد : سیمولینک شما می توانید دکمه ی سیمولینک را در بالای پنجره ی MATLAB فشار دهید همانطور که در اینجا نشان داده شده است.

نکته مهم! آشنایی مقدماتی با نرم افزار متلب برای مهندسین+ دانلود جزوه Loyola

وقتی آغاز می شود سیمولینک یک پنجره ی تکی حاصل می کند که اسم آن صفحه ی شروع سیمولینک است که در اینجا می توانید ببینید.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_StartingSimulink_SimulinkModelWindow.png

وقتی روی مدل Blank کلیک می کنید یک پنجره ی جدید ظاهر خواهد شد که در زیر نشان داده شده است.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_StartingSimulink_SimulinkModelWindow.png

فایل های مدل

در سیمو لینک یک مدل مجموعه ای ازبلوک ها است که به طور کلی یک سیستم را نمایش می دهند . علاوه بر ایجاد یک مدل از ابتدا ، مدل هایی که قبلاً ذخیره شده اند می توانند یا از منو فایل یا از دستور MATLAB بارگذاری شوند. به عنوان مثال روی این لینک دانلود کنید وفایل را ذخیره کنید . با وارد کردن دستور زیر در پنجره دستوری MATLAB این فایل را در سیمولینک باز کنید.

پنجره ای با مدل زیر باید ظاهر شود.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_ModelFiles_Simple.png

می توان با انتخاب NEW از File یک مدل جدید ایجاد کرد.

عناصر اصلی

دو گروه از عناصر در سیمولینک وجود دارد . بلوک ها وخط ها . بلوک ها برای ایجاد واصلاح ، ترکیب، خروجی و نمایش سیگنال ها استفاده می شوند . خط ها برای انتقال سیگنال ها از یک بلوک به بلوک دیگر به کار می روند .

بلوک ها

چندین گروه کلی از بلوک ها در یک کتابخانه ی سیمولینک وجود دارد .

منابع : برای ایجاد سیگنال های مختلف استفاده می شوند .

سینک ها: برای نمایش یا خروجی سیگنال ها به کار می روند .

مستمر: عناصر سیستم مستمر زمانی (توابع انتقال ، مدل های فضایی ، کنترل کننده ها ی PID )

مجزا: عناصر سیستم مجزای زمانی ، خطی

عملیات ریاضی: شامل بسیاری عناصر معمول ریاضی است

خروجی ها و سیستم های فرعی: شامل بلوک های مفید برای ساخت سیستم است.

بلوک های دارای چندین خروجی صفر تا چند تایی است و همچنین خروجی های چند گانه پایانه های داده های ورودی که استفاده نشده اند توسط مثلث باز کوچک نشان داده می شود. پایانه های استفاده نشده توسط نقاط مثلثی نمایش داده می شوند . بلوک نشان داده شده دارای یک پایانه داده های ورودی سمت چپ و یک پایانه داده های استفاده نشده خروجی در سمت راست است.

خطوط

خطوط سیگنال ها را در جهت نشان داده شده توسط پیکان منتقل می کند. خطوط باید همیشه سیگنال ها را از پایانه خروجی یک بلوک که به پایانه ورودی یک بلوک دیگر منتقل می کند . یک سیگنال تقسیم سیگنال به هر کدام از بلوک های مبدأ است که در زیر نشان داده شده است.

خطوط نمی توانند یک سیگنال به خط دیگر تزریق کند، خطوط باید از طریق استفاده از یک بلوک ترکیب شود

مثل :Summing junction . سیگنال می تواند یک سیگنال مدرج یا سیگنال برداری باشد . برای سیستم های تک ورودی و تک خروجی ، سیگنال های مدرج به طور کلی استفاده می شوند.برای سیستم های چند خروجی و چند ورودی (MIMO) ، سیگنال های برداری اغلب استفاده می شوند و شامل دو یا بیش از دو سیگنال مدرج است. نوع سیگنال حمل شده توسط خط به وسیله بلوک های روی انتهای خط تعیین می شوند.

مثال ساده

مدل ساده شامل سه بلوک است : مرحله تابع انتقال و حوزه ، مرحله یک بلوک منبع است که از یک سیگنال ورودی منشاء می شود. سیگنال از طریق خط در جهت پیکان به بلوک متوالی تابع انتقال منتقل می شود. بلوک تابع انتقال سیگنال ورودی و خروجی را اصلاح می کند و یک سیگنال جدید روی خط حاصل می کند .Scop . Scope یک بلوک Sink است که برای نمایش یک سیگنال استفاده می شود که خیلی شبیه اسیلکوپ است.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_ModelFiles_Simple.png

انواع زیادی بلوک ها در سیمولینک وجود دارد، برخی از آن در بخش بعدی بحث خواهد شد اکنون ما فقط سه نوع را در مدل ساده بررسی خواهیم کرد.

بلوک های اصلاح کننده (ویرایش کننده)

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BasicElements_ModifyingBlocks_TFParameters.png

یک بلوک می تواند توسط یک دابل کلیک اصلاح شود. مثلاً اگر شما روی بلوک تابع انتقالی در مدل ساده دابل کلیک کنید، شما باکس زیر را خواهیددید.

باکس و یا گپ شامل زمینه هایی برای شمارش گروه تقسیم کننده ی تابع انتقال بلوک است . با وارد کردن یک برادر شامل ضرایب شمارش گروه تقسیم کننده ، تابع انتقال مورد نظر را می توان وارد کرد.

برای مثال برای تغییر تقسیم کننده

مورد زیر وارد حوزه ی تقسیم کنید و دکمه ی Close را بزنیدو پنجره به صورت زیر تغییر خواهد کرد که تغییر در تقسیم کننده ی تابع انتقال را منعکس می کند.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BasicElements_ModifyingBlocks_Simple2.png

بلوک Step را می توان دابل کلیک کرد و باکس دیالگ زیر را به دست آورد.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BasicElements_ModifyingBlocks_StepOptions.png

پارامتر های پیش فرض در باکس دیالگ تابعی را ایجاد می کند که در ۱ ثانیه زمان رخ می دهد، از سطح اولیه ی صفر به سطح ۱ هر کدام از این پارامتر ها را می توان تغییر داد. قبل از ادامه دادن این دیالوگ را ببندید. پیچیده ترین این سه بلوکScope است . دابل کلیک کنید و یک صفحه نمایش خالی اسیلسکوب حاصل کنید.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BasicElements_ModifyingBlocks_Scope.png

وقتی شبیه سازی انجام شود، سیگنالی که وارد Scope می شود در این پنجره نمایش داده خواهد شد عملکرد مختصر Scope در این برنامه آموزشی پوشش داده نمی شود.

حتما این پست مهم را بخوانید! آموزش مثالی ساده از برنامه نویسی در متلب (ویدیو)

شبیه سازی های اجرایی

برای اجرای شبیه سازی ما با فایل مدل زیر کار خواهیم کرد :

فایل را در سیمولینک دانلود و باز کنید وهمین دستور العمل را برای فایل دنبال کنید قبل از از شبیه سازی سیستم ، ابتدا پنجره ی Scope را با دابل کلیک روی بلوک Scope باز کنید.سپس برای آغاز شبیه سازی یا Run را از منوی شبیه سازی انتخاب کنید و یا دکمه ی Play را در بالای صفحه نمایش کلیک کنید یا ctrl-T را فشار دهید .

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_RunningSimulations_Simple2.png

شبیه سازی باید خیلی سریع اجرا شود و پنجره ی scope مانند زیر ظاهر خواهد شد.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_RunningSimulations_Start.png

اکنون پاسخ تا t=1 نباشد آغاز نمی شود .این نکته را می توان با دابل کلیک روی بلوک step تغییر داد. اکنون ما می توانیم پارامتر ها ی سیستم را تغییر دهیم . و مجدداً سیستم را شبیه سازی کنیم روی بلوک تابع انتقال دابل کلیک کنید وتقسیم کننده را تغییر دهید.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_RunningSimulations_Scope.png

شبیه سازی را مجدداً اجرا کنید و می توانید مورد زیر را در پنجره Scope ببینید . چون تابع انتقال پاسخ خیلی سریع دارد به بخش بسیار طریف پنجره ی Scope فشرده می شود. این مشکل Scope نیست بلکه مشکل خود شبیه سازی است سیمولینک سیستم را به مدت ۱۰ ثانیه شبیه سازی می کنداگر چه سیستم مدت کوتاهی بعد از یک ثانیه به حالت ثابت می رسد .

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_RunningSimulations_NewTFScope.png

برای اصلاح این امر، شما باید پارامتر های شبیه سازی را تغییر دهید. در پنجره مدل ، پارامتر های پیکربندی را از منو شبیه سازی انتخاب کنید . شما باکس دیالگ را خواهید دید.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_RunningSimulations_ConfigParameters.png

گزینه های پارامتر شبیه سازی زیادی وجود دارد، ما فقط به زمان های شروع و توقف می پردازیم ، که به سیمولینک می گوید در چه دوره ی زمانی شبیه سازی اجرا شود. زمان شروع را از ۰ تا ۸% تغییر دهید . زمان توقف را از ۱۰% تا ۲% تغییر دهید که فقط مدت کوتاهی بعد از سیستم کنترل می شود.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_RunningSimulations_Stop2Scope.png

باکس دیالگ را ببندید و شبیه سازی را مجدداً اجرا کنید. اکنون پنجره Scope باید نمایش بهتری از پاسخ Step فراهم کند که در زیر نشان داده شده است.

سیستم های سازنده

در این بخش، شما متوجه خواهید شد چگونه سیستم را در سیمولینک بسازیم و از بلوک های سازنده در کتابخانه های سیمولینک استفاده کنیم شما سیستم زیر را خواهید ساخت.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_FinalModel.png

اگر شما نیاز دارید که مدل کامل شده را دانلود کنید، اینجا کلیک راست کنید و سپس Sare Link را انتخاب کنید ابتدا شما تمام بلوک های ضروری از کتابخانه های بلوک جمع آوری خواهید کرد . سپس بلوک ها را طوری اصلاح خواهید کرد که مطابق با بلوک های مدل مورد نظر در بیایند . در نهایت شما بلوک ها را با خط ها متصل خواهد کرد تا سیستم کاملی را بسازید . سپس شما سیستم کامل را شبیه سازی می کنید تا عملکرد آن را اصلاح کنید.

مراحل زیر را د نبال کنید تا بلوک های ضروری را جمع آوری کنید.

یک مدل جدید ایجاد کنید . شما پنجره ی مدل خالی به دست خواهید آورد . روی Tools Tab کلیک کنید و سپس جستجو گر کتابخانه را انتخاب کنید .

سپس روی منابع لیست شده در کتابخانه ی سیمولینک کلیک کنید .

این امر منابع را حاصل می کند. منابع برای ایجاد سیگنال ها استفاده می شوند.

بلوک Step را از پنجره منبع به سمت چپ پنجره مدل بکشید .

روی عملیات ریاضی کلیک کنید . عملیات لیست شده در پنجره سیمولینک اصلی از این کتابخانه Sum و Gain را دارد پنجره مدل کنید و آن را سمت راست بلوک قرار دهید.

روی لینک مستمر در پنجره ی سیمولینک اصلی کلیک کنید .

ابتدا از این کتابخانه، بلوک کنترل کننده ی PID را وارد پنجره مدل کنید و آن را سمت راست بلوک Gain قرار دهید .

از همین کتابخانه تابع انتقال را به پنجره مدل انتقال دهید و آن را سمت راست بلوک کنترل کننده ی PID قرار دهید .

روی Sink ها در پنجره سیمولینک اصلی کلیک کنید.

بلوک Scop را به سمت راست پنجره مدل بکشید.

بلوک ها را ویرایش و اصلاح کنید.

این مراحل را به صورت صحیح دنبال کنید تابلوک های شما در مدلتان ویرایش شوند.

روی بلوک Sun دابل کلیک کنید چون می خواهید ورودی دوم کم شود، + – را وارد لیست علامت ها کنید باکس دیالگ را ببندید.

روی بلوک Gain دابل کلیک کنید . gain را به ۵/۲ تغییر دهید و باکس دیالوگ را ببندید.

بلوک کنترل کننده PID را دابل کلیک کنید و proportion gain را به یک و integral gain را به ۲ تغییر دهید . باکس دیالوگ را ببندید.

بلوک تابع انتقال را دابل کلیک کنید . شمارشگر را رها کنید اما تقسیم کننده را به { ۴ ۳ ۱ } تغییر دهید مدل مطابق زیر است .

اسم بلوک کنترل کننده ی PID را به کنترل کننده ی PI با دابل کلیک روی کنترل کننده PID تغییر دهید

به طور مشابه اسم بلوک تابع انتقال را به plant تغییر دهید . اکنون همه ی بلوک ها به صورت صحیح وارد می شود. مدل شماه به صورت زیر ظاهر می شود .

اتصال بلوک ها با خطوط

اکنون که بلوک ها به صورت صحیح قرار گرفته اند، اکنون آنها را به همدیگر متصل می کنید .این مراحل را دنبال کنید . موس را از پایانه خروجی بلوک Step به ورودی مثبت ورودی Sun بکشید . یک انتخاب دیگر کلیک روی Step است و سپس کنترل کلیک روی بلوک Sun جهت اتصال به همدیگر شما راید مورد زیر را مشاهده کنید .

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Phase7.png

خط حاصل باید یک سر پیکانی داشته باشد . اگر سر پیکانی باز و قرمز باشد به این معنی است که به هیچ شیء دیگری متصل نیست.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Phase8.png

شما می توانید خط سنی را ادامه دهد به عنوان پایانه خروجی . اگر می خواهید خط را مجدداً بکشید یا اگر خط به پایانه اشتباه متصل است شما باید خط را حذف کنید و آن را مجدداً بکشید . برای حذف یک خط روی آن کلیک کنید آن را انتخاب کنید و روی کلید حذف فشار دهید.

خطی را بکشید بلوک sun را به ورودی Gain متصل کنید . همچنین خطی از Gain به کنترل کننده PI بکشید . یک خط از کنترل کننده PI به Plant بکشید و خطی از Plant به Scope اکنون مورد زیر را می بینید .

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Phase9.png

خطی باقی مانده سیگنال باز خوردی است که به خروجی Plant متصل می شود و ورودی منفی بلوک Sun را دارد . این خط به دو طریق تفاوت دارد . چون این خط کوتاهترین مسیر را دنبال نمی کند پس باید در چند مرحله کشیده شود.

خطی را از بخش منفی بلوک Sun به صورت مستقیم بکشید و موس را رها کنید پس خط ناقص است .

از نقطه پایانی این خط کلیک کنید و به خط بین Plant و Scope بکشید .

در نهایت برچسب ها در مدل جای می گیرند تا سیگنال ها شناسایی می شوند. بر ای قرار دادن برچسب در هر جایی از مدل در نقطه پایانی که می خواهید برچسب بزنید دابل کلیک کنید.در بالای خط بلوک Step دابل کلیک کنید.چون یک متن خالی می گیرید با یک پیکان ویرایشگر که در زیر نشان داده شده است.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Phase10.png

لا را در این باکس تایپ کنید ، سیگنال مرجع را نامگذاری کنید و در خارج از آن کلیک کنید.

سیگنال e را نامگذاری کنید، سیگنال کنترل (u) و سیگنال خروجی (y) به همین طریق مدل نهایی به شکل زیر حاصل می شود.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Phase11.png

برای ذخیره مدلتان Save as را از منو فایل انتخاب کنید. مدل کامل شده می تواند با کلیک راست دانلود شود و سپس انتخاب Sare link .

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_FinalModel.png

شبیه سازی

اکنون مدل کامل است شما می توانید مدل را شبیه سازی کنید.Run را از منو شبیه سازی انتخاب کنید تا شبیه سازی اجرا شود . روی بلوک Scope دابل کلیک کنید تا خروجی را ببینید و شما باید مورد زیر را مشاهده کنید :

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Simulation_Scope1.png

گرفتن متغیر ها از MATLAB

در برخی موارد، پارامتر هایی مثل gain ممکن است در MATLAB محاسبه شود تا در مدل سیمولینک استفاده شود . اگر به این صورت باشد، ضروری نیست که نتیجه ی محاسبه ی MATLAB را مستقیماً وارد سیمولینک کرد. مثلا ً فرض کنید gain را در MATLAB در متغییر K محاسبه کردیم . دستور زیر را وارد کنید و به این صورت حاصل می شود. K=2.5

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Variables_GainBlock.png

این متغیر را می توان در بلوک Gain سیمولینک استفاده کرد. در مدل سیمولینک شما روی بلوک Gain دابل کلیک کنید.

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Variables_Model.png

این باکس دیالگ را ببندید . توجه کنید که بلوک Gain در مدل سیمولینک متغییر K را نشان می دهد .

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Variables_Scope1.png

اکنون می توانید شبیه سازی را اجرا کنید و خروجی را روی scope ببینید . نتیجه مطابق زیر است .

http://ctms.engin.umich.edu/CTMS/Content/Basics/figures/SimulinkBasicsTutorial_BuildingSystems_Variables_Scope2.png

اکنون اگر هر محاسبه ای در MATLAB انجام شود تا هر کدام از متغیر های استفاده شده در مدل سیمولینک تغییر پیدا کند، شبیه سازی از مقادیر جدید در دفعه ی بعدی اجرا استفاده می کند .

برای اجرای این مورد در MATLAB ، K را تغییر دهید و K=5 را وارد کنید مجدداً سیمولینک را آغاز کنید و پنجره ی Scope را باز کنید . شما خروجی زیر را خواهید دید که gain جدید و بالاتری منعکس می کند.

نکته مهم! جدیدترین نسخه نرم افزار متلب را با این پکیج فوق العاده آموشی، بصورت اصولی و حرفه ای و در مدت زمان کم بدون نیاز به کلاس یاد خواهید گرفت!!

اگر سوالی در این زمینه دارید با سریع آسان در بخش نظرات مطرح کنید تا حد امکان به آن پاسخ می دهیم.

نحوه استفاده از کلیدهای میانبر در نرم افزار کورل دراو (لیست shortcut ها)

شما می توانید از کلیدهای میانبر صفحه کلید (که به عنوان hotkeys نیز شناخته می شوند) برای فعال کردن سریع بسیاری از منوها و فرمان ها و ابزارها در CorelDRAW X3 استفاده کنید. کلید میانبر هر فرمان منو در سمت راست آن نمایش داده میشود. کلید میانبر برای هر ابزار با نگه داشتن نشانگر موس بر روی آن ابزار در جعبه ابزار نمایش داده میشود.

نحوه باز کردن یک فایل در کورل دراو

این مثال، استفاده از کلید میان بر (Ctrl+N) برای شروع یک پروژه جدید را نشان میدهد

استفاده از کلید F10 برای فعال کردن گزینه Shape

این مثال، استفاده از کلید میانبر F10 را به منظور فعال کردن ابزار Shape نشان می دهد.


این مطلب را هم حتما بخوانید: نکات طراحی لوگو در نرم افزارهای مختلف گرافیکی

در پایین چند نمونه از میانبرها برای اجرای چند فرمان مرسوم نمایش داده شده است:

فرمان کلید میانبر
بازکردن یک فایل Ctrl+O
ذخیره یک فایل Ctrl+S
Import کردن یک فایل Ctrl+I
Export کردن یک فایل Ctrl+E
پرینت یک فایل Ctrl+P

توجه: برای مشاهده لیست کامل میان بر ها به CorelDRAW X3 Quick Reference Card در نرم افزار Coreldraw مراجعه کنید.

از دست ندهید! نرم افزار کورل دراو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

1