spss چیست، کاربردهای آن کدامند وجدیدترین نسخه آن کدام است؟ (معرفی کامل)

چهارشنبه 1 آذر 1396
10:35
منو

حتما شما هم مثل من جملاتی مثل انجام پایان نامه با SPSS یا انجام مقاله، یا تهیه پرسشنامه و کار آماری و … را در سرتاسر اینترنت زیاد شنیده اید. بله در این پست قصد داریم ببینیم اصلا اس پی اس اس چیست، بطور خلاصه و مقید به شما بگوییم چه کاربردهایی دارد و بهترین نسخه های (ورژن) آن را باهم مرور کنیم.

کلیات اس پی اس اس

اگر به تازگی اسم این نرم افزار را شنیده اید یا کنجکاو هستید ببینید اس پی اس اس چیست جای درستی را انتخاب کرده اید.

اس پی اس اس یا SPSS که مخفف “Statistical Package for the Social Sciences” یا همان ” بستهٔ آماری برای علوم اجتماعی” هست بطور خلاصه یک برنامه یا نرم افزار ویندوز است که اطلاعات مختلف (مثلا اطلاعات یک پرسشنامه) را دریافت می کند، تحلیل می کند و جدول و نمودار برای آنها تهیه می کند.

نمونه نمودار تهیه شده با اس پی اس اس

نمونه نمودار تهیه شده با اس پی اس اس


آنگونه که در ویکی پدیای فارسی می خوانیم: نخستین نسخهٔ این نرم‌افزار در سال ۱۹۶۸ پس از تأسیس «نرمن نی» منتشر شد، که سپس به یک کارشناس ارشد علوم سیاسی در در دانشگاه استانفورد، و اکنون استاد محقق در دانشکدهٔ علوم سیاسی دانشگاه استانفورد و استاد بازنشستهٔ علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو بوده‌ است.

کمپانی سازنده ی این نرم افزار در ۲۸ جولای ۲۰۰۹ توسط شرکت IBM خریداری شد و شرکت IBM نام جدید PASW را بر آن نهاد که مخفف Predictive Analytics SoftWare بود. به شکلی عجیب اما دوباره در نسخه ۱۹ شرکت IBM تصمیم گرفت نام SPSS Statistics را برای ان انتخاب کند.

اس پی اس اس به سه مرحله کلی تقسیم می شود:

  • وارد کردن اطلاعات به نرم افزار
  • انتخاب نوع تحلیل
  • گرفتن خروجی

کاربرد ها و انواع spss

اولین کاربرد این نرم افزار که کاملا مشخص است. دانشجویان یا محققان مختلف، از این نرم افزار استفاده می کنند تا اطلاعات پرسشنامه هایی که تهیه می کنند را برای آنها تحلیل و بصورت نمودار و جدول ارائه کند. در واقع اس پی اس اس از جملهٔ نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود.

تصویری از محیط نرم افزار

تصویری از محیط نرم افزار

مثلا قرار است تحقیقی در مورد میزان رضایت زنان از وضعیت نورپردازی شهر انجام دهید. ۵۰ تا پرسشنامه از زنان تهیه می کنید، با سوالاتی که همه معیارهای استاندارد بودن یک پرسشنامه را دارند (پایایی و روایی)، بعد اطلاعات را وارد اس پی اس اس می کنید، در مرحله تحلیل به شما می گوید که اطلاعات پرسشنامه تان چه چیزی را نشان می دهد (رضایت نسبی، عدم رضایت و …) و بعد هم برای اینکه در قالب مقاله یا برای بقیه دانشجویان به زبان ساده توضیح دهید، آن را به شکل نمودار یا جدول در می آورید.

نکته مهم: اس پی اس اس را از طریق نرم افزارهای آموزشی و بصورت کاملا اصولی (نه وب سایت های آموزشی یا کلاس های بی کیفیت) یاد بگیرید. یادگیری آن حساس است

به طور کلی این نرم افزار کاربردهای زیر را دارد:

  • تهیه خلاصه‌های آماری مانند گراف‌ها، جداول‌، آماره‌ها و …
  • انواع توابع ریاضی مانند قدر مطلق، تابع علامت، لگاریتم، توابع مثلثاتی و …
  • تهیه انواع جداول سفارشی مانند جداول فراوانی، فراوانی تجمعی، درصد فراوانی و …
  • انواع توزیع‌های آماری شامل توزیع‌های گسسته و پیوسته
  • تهیه انواع طرح‌های آماری
  • انجام آنالیز واریانس یکطرفه، دوطرفه، چندطرفه و آنالیز کوواریانس
  • تکنیک‌های تجزیه و تحلیل سری‌های زمانی
  • ایجاد داده‌های تصادفی و پیوسته
  • محاسبه انواع آماره‌های توصیفی
  • انواع آزمون‌های مرتبط با مقایسه میانگین بین دو یا چند جامعه مستقل و وابسته
  • قابلیت مبادله اطلاعات با نرم‌افزارهای دیگر
  • پردازش انواع مختلف رگرسیون

معرفی آخرین ورژن ها و بهترین ورژن اس پی اس اس

شرکت آی بی ام تقریبا هر ساله یا هر دوسال یک بار اقدام به انتشار یک نسخه جدید از اس پی اس اس می کند. نکته مشترک در اکثر نسخه ها این است که با جدیدتر شدن ورژن، نرم افزار قابلیت های جدیدی پیدا می کند اما سنگین تر می شود.

تمام ورژن های اس پی اس اس همان کار اصلی را انجام می دهند با تفاوت های جزئی و نه چندان ملموس که در هر نسخه جدید اضافه می شود.

تجربه چندین ساله بنده به همراه چند جستجوی ساده در وب سایت های خارجی به شما می گوید که در حال حاضر بهترین ورژن اس پی اس اس همان نسخه ۱۹ است.

در حال حاضر جدیدترین ورژن اس پی اس اس همان نسخه ۲۰۱۷ یا spss 24 است که از جمله امکانات اضافه شده به آن، هوشمندتر شدن در زمینه ایمپورت یا وارد کردن اطلاعات اولیه به نرم افزار است.

تجاربم در آموزش اس پی اس اس را در وبسایت برای شما به اشتراک می گذارم. ضمنا اگر می خواهید اس پی اس اس را در عرض یک ماه مسلط شوید، این نرم افزار آموزشی را ببینید.


[ بازدید : 37 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فانوس رایانه است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]